Zdrowy sen to warunek, aby rozpocząć dzień z uśmiechem, energią i dobrym samopoczuciem. Jednakże, jak spać, aby się wyspać? Oto najlepsze pozycje do spania oraz te, których powinniśmy unikać.

Zdrowy sen to podstawa w życiu każdego z nas. Istotne jest nie tylko, aby spać odpowiednią ilość godzin, ale także w dobrej pozycji i przejść przez wszystkie fazy snu, w tym najistotniejszą fazę REM. Aby mieć naprawdę zdrowy sen, powinniśmy spać w odpowiedniej, najzdrowszej dla naszego ciała pozycji. Nie jest to wcale proste, bowiem kiedy zasypiamy, nie panujemy nad naszym ciałem i często zmieniamy pozycję na taką, w której jest nam wygodnie, ale nie jest ona jednocześnie odpowiednia dla naszego ciała. Mimo to, warto układać się w pozycjach najzdrowszych i kiedy przebudzamy się w nocy – wracać do tych odpowiednich. Dzięki temu zwiększymy szanse na wyspanie się i dobre samopoczucie nie tylko rano, ale również przez cały dzień.

Spanie na brzuchu

Choć mogłoby się wydawać, że nie wiele osób zasypia w tej pozycji, to zdarza się, że przyjmujemy tę pozycję w trakcie snu. Jest ona jednak wyjątkowo niekorzystna dla naszego kręgosłupa.  W tej pozycji kręgosłup nie ma odpowiedniego podparcia, mięśnie pleców nie mogą się w pełni rozluźnić i odpocząć. Ponadto, głowę zwykle skręcamy silnie w bok, a ręce trzymamy dość wysoko. Wszystko to wpływa na bóle karku i mięśni górnej partii pleców. Na dłuższą metę może powodować również piski i szumy w uszach.

Pozycja embrionalna

Jest to pozycja, w której jesteśmy zwinięci w kłębek, leżąc na boku. Jest wiele osób, które lubią zasypiać w takiej pozycji, zwłaszcza że wydaję się ona być bardzo “bezpieczna” pozycją. Jednakże, kiedy leżymy w ten sposób nasz kręgosłup jest silnie wygięty, mięśnie pleców maksymalnie naciągnięte, a płuca i wszelkie organy ściśnięte w jamie brzusznej. Może to powodować utrudnione oddychanie i bóle.

Sen w pozycji rozgwiazdy

Podczas spania na plecach, gdy nasze ręce i nogi są rozłożone po bokach, może nam być bardzo wygodnie. Jest to również pozycja, w której mięśnie naszego ciała są rozluźnione. Jednakże, warto pilnować, aby nie podnosić rąk do góry, bo może to powodować bóle mięśni ramion.

Spanie na prawym lub lewym boku

Spanie na boku zawsze wiąże się z uciskaniem narządów wewnętrznych z jednej strony. Śpiąc na prawym boku musimy się także dodatkowo liczyć z uciskaniem głównych żył w organizmie. Może to spowodować wolniejszy obieg krwi i tym samym zwiększać zmęczenie. Spanie na lewym boku jest zalecane przede wszystkim kobietom w ciąży, z uwagi na bardziej wytrzymałe ścianki tętnic organizmu i większe ciśnienie w tętnicach. Dzięki temu, nie blokuje się przepływu krwi w organizmie. W przypadku spania na którymkolwiek boku, ale z wyciągnięta ręką może powodować nacisk na nerwy ramienne, co może spowodować silny ból i zdrętwienie ręki.

Zdrowy sen – na żołnierza!

Za najlepszą pozycję do spania uważa się tzw. pozycję na żołnierza. Śpiąc na plecach, gdy ręce i nogi są ułożone w jednej linii wzdłuż ciała, mamy zapewnione najlepsze podparcie dla kręgosłupa i możliwość rozluźnienia wszystkich mięśni ciała. Ponadto, nie blokujemy przepływu krwi w organizmie i nie utrudniamy sobie oddychania. Warto układać się do snu w takiej właśnie pozycji, aby wypocząć i obudzić się rano rześkim i wyspanym.

zdrowy sen
fot. Kirill Kondratyev (flickr, CC BY 2.0)
Podziel się :)
Masz stronę www? Prowadzisz bloga? Zarejestruj się w sieci TradeTracker i zarabiaj!