O tym, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia słyszeliśmy już wiele razy. Dlaczego śniadanie jest aż tak ważne?

Za prawidłową pracę naszego mózgu, mięśni, a także serca odpowiada m.in. poziom glikenu we krwi. Zawartość glikenu we krwi drastycznie spada po nocy, kiedy nasz organizm odpoczywał, regenerował siły, ale także…nie dostarczaliśmy naszemu organizmowi żadnego pożywienia. Dlatego właśnie śniadanie powinno być wysoce energetycznym i urozmaiconym posiłkiem. Warto po nocy dostarczyć sobie solidnej dawki witamin i minerałów.

śniadanie
fot. Duncan Hull (flickr, CC BY 2.0)

Co się dzieje, gdy nie jemy sniadania?

Jeśli z jakiegoś powodu zrezygnujemy ze spożycia pierwszego posiłku w ciągu dnia w krótkim czasie po przebudzeniu, nasz organizm zmuszony będzie do korzystania z rezerw, które zostały odłożone m.in. w tkance tłuszczowej. W krótkim czasie osoba, która pozbawi się pierwszej dawki energetycznej zaczyna odczuwać pogorszenie nastroju, rozdrażnienie, znaczny spadek koncentracji, a także zmniejszenie wydolności fizycznej. Nie mamy siły ani energii, zaczynają się problemy ze skupieniem uwagi, nasze reakcje stają się wolniejsze. Nasze myśli zaczynają skupiać się przede wszystkim na zaspokojeniu głodu. Kiedy natomiast zjemy kolejny posiłek, np. obiad, nasz organizm automatycznie po zaspokojeniu najważniejszych potrzeb, zaczyna odkładać większe zapasy na wypadek kolejnego okresu głodu. W ten sposób ilość naszej tkanki tłuszczowej drastycznie się zwiększa, a my przybieramy na wadze.

śniadanie
fot. własna

 

Jak powinno wyglądać idealne śniadanie?

Idealne śniadanie powinno dostarczyć możliwie jak najwięcej witamin, minerałów i mikro- oraz makroelementów. Doskonale byłoby, gdyby zawierało wszystkie elementy z piramidy żywieniowej. Podstawą są więc produkty zbożowe: kromka pieczywa, najlepiej pełnoziarnistego, kasza, ryż czy makaron. Do tego koniecznie porcja warzyw i owoców. Może to być np. pomidor lub ogórek, a do tego pomarańcza czy jabłko. Ciekawą propozycją są również zarówno suszone, jak i świeże owoce dodawane do zupy mlecznej. Potrzeby spożycia pełnowartościowego bialka z pewnością zaspokoi nabiał (mleko, jogurt, serek, ser żółty, ser twarogowy), dobrej jakości wędlina lub ryba.

Dopiero po spożyciu pełnowartościowego śniadania możemy wyjść z domu i mieć siłę na to, aby zmierzyć się z trudami rozpoczynającego się dnia. Zarówno fizycznie, jak i w pełnej gotowości umysłowej.

śniadnanie
fot. AlivaPam (flickr, CC BY-ND 2.0)
Podziel się :)
Masz stronę www? Prowadzisz bloga? Zarejestruj się w sieci TradeTracker i zarabiaj!