Olej jest niezastąpionym tłuszczem w kuchni. Używany dość często do wielu dań jest niezastąpiony i zdrowy. Ale który olej wybrać?

Dziś odpowiadamy, który olej jest najzdrowszy, jak dobrać do potrawy, a także, jak stosować oleje, aby nie zagrażały naszemu zdrowiu.

Zarówno oleje rzepakowy jak i słonecznikowy są produktami roślinnymi. Z danych udostępnionych przez GUS wynika, że olej rzepakowy jest kupowany częściej, niż słonecznikowy, ale czy słusznie?

Olej rzepakowy

  • Jest bogaty w kwas linolenowy (Omega-3, aż 10% składu) oraz kwas Omega-6, w idealnej proporcji 2:1 (kwasu Omega-6 jest nawet mniej niż w oliwie z oliwek). Dzięki temu nie tylko dba o prawidłowy poziom cholesterolu we krwi, ale również przeciwdziała miażdżycy i nadciśnieniu tętniczemu. Prawidłowy stosunek tych dwóch kwasów ma również duże znaczenie w budowie komórek, zwłaszcza mózgu i siatkówki oka i w przemianie materii.
  • Dodatkowo, oleje z rzepaku są bardzo bogate w sterole roślinne, które pomagają utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu we krwi. Są ponadto bardzo bogatym źródłem witamin.
  • W oleju tym, witamina E występuje we wszystkich formach, a ich łączna wartość jest wyższa, niż w przypadku oleju słonecznikowego. Również pod względem witaminy K (150 µg/100g) olej rzepakowy przewyższa słonecznikowy ponad szesnastokrotnie. W przypadku witaminy A (blisko 550 µg/100g), różnica jest jeszcze bardziej miażdżąca, bo tłuszcz z rzepaku zawiera prawie sto czterdzieści razy więcej witaminy A niż słonecznikowy.
  • Ponadto, olej rzepakowy zachowuje znacznie dłużej świeżość i wysoką jakość.
  • Nadaje się do smażenia (także w głębokim tłuszczu), duszenia, pieczenia oraz na zimno – do sałatek i surówek.

Olej słonecznikowy

  • Zawiera jedynie śladowe ilości kwasów Omega-3, jest za to bardzo bogaty w kwasy Omega-6. Jednakże stosunek tych dwóch kwasów względem siebie w przypadku oleju słonecznikowego jest bardzo niekorzystny, ponieważ wynosi on około 136:1. Z tego powodu jest szczególnie niepolecany osobom z chorobami serca.
  • Oleje pozyskiwane ze słonecznika cechują się wysoką zawartością tokoferoli alfa (jest to jedna z postaci witaminy E). Niestety, zawartość pozostałych form tej witaminy jest niższa, niż w przypadku oleju rzepakowego. Zawartość witaminy K wynosi zaledwie 9 µg/100g, a witaminy A tylko 4 µg/100g.
  • Z uwagi na wysoką ilość kwasów Omega-6, oleje ze słonecznika nie nadają się do smażenia. Podczas podgrzewania tego tłuszczu do temperatury wyższej niż 1000C wydzielają się bardzo niezdrowe kwasy trans.
  • Doskonały do sałatek i sosów. Można używać go do gotowania i duszenia, ale tylko do 100ºC.
olej
fot. Cottonseed Oil (flickr, CC BY 2.0)

Oleje szybko jełczeją, gdy są narażone na światło i ciepło. Najlepiej przechowywać je w temperaturze około 4-80C. Otwarty, szybko się utlenia, dlatego należy pilnować, aby zawsze był zamknięty.

Jak widać, olej rzepakowy jest jednym z najzdrowszych tłuszczów roślinnych  powinien być stosowany przy każdej okazji, gdy chcemy użyć tłuszczu. Nie tylko jest najmniej szkodliwy, ale badania wykazały, że ma bardzo dobroczynny wpływ na nasz organizm.

Podziel się :)
Masz stronę www? Prowadzisz bloga? Zarejestruj się w sieci TradeTracker i zarabiaj!