Cynamon jest popularną przyprawą, którą otrzymuje się z wysuszonej kory drzewa, cynamonowca. Przyprawa ta ma nie tylko wyjątkowy smak i aromat, ale również szczególne właściwości.

Połączenie cynamonu z ryżem, pieczonym jabłkiem, szarlotką, grzanym winem czy piwem, a nawet kawą stanowi idealną kompozycję. Słodkawo-korzenny zapach tej przyprawy nie tylko odpręża i poprawia nastrój, ale również działa w szczególny sposób na nasz organizm. W jaki?

Poprawa funkcjonowania mózgu

Cynamon poprawia krążenie krwi, również krwi, która dopływa do mózgu, dzięki czemu dotlenia go i zaopatruje w składniki odżywcze nasze szare komórki. Lepsze dotlenienie wpływa zbawiennie na procesy myślowe, ułatwia zapamiętywanie, poprawia koncentrację i ułatwia myślenie. Ponadto, warto pamiętać, że przyprawa ta pomaga w dotlenieniu również pozostałych narządów w naszym organizmie.

Cynamon na odporność

Przyprawa ta wykazuje właściwości bakteriobójcze i przeciwzapalne. Znacząco podnosi odporność naszego organizmu. Lecznicze działanie cynamonu już od wieków jest znane i wykorzystywane, nie tylko do poprawy krążenia krwi, ale również w problemach trawiennych, bólach różnego pochodzenia, m.in. mięśniowych lub menstruacyjnych. Naukowcy z Pakistanu wykazali, że cynamon podawany diabetykom w pewnym stopniu hamuje rozwój choroby i zmniejsza powikłania sercowo-naczyniowe. Przyprawa ta pomaga również w zwalczaniu mdłości.

Pogromca grzybów, drożdży i… owadów

Udowodniono, że cynamon ogranicza wzrost i rozmnażanie się  drożdżaków i grzybów. Jest więc doskonałym suplementem diety dla osób, które męczą nawracające infekcje grzybicze lub drożdżyce.  Badania wykazały ponadto, że cynamonowe olejki eteryczne zawierają aż ok. 80% aldehydu cynamonowego, którego syntetyczny środek chemiczny wykorzystywany jest w rolnictwie do zwalczania grzybów i jako środek owadobójczy.

Dieta cynamonowa

Dzięki właściwością wspomagającym trawienie i przyspieszającym przemianę materii, cynamon doskonale sprawdza się w diecie. Dodatkowo, pomaga oczyszczać organizm i pozbyć się zbędnych produktów przemiany materii. Często wykorzystywany jest jako składnik kosmetyków zwalczających cellulit. Powinniśmy jednak uważać na cynamonowy olejek eteryczny, który poprawia apetyt i zwiększa łaknienie.

Jak korzystać z cynamonu?

Cynamon możemy dodawać do potraw z ryżem, jabłkami, do ciast i w połączeniu z miodem. Doskonale komponuje się z różnymi napojami, kawą, herbatą, winem i piwem, a także koktajlami mlecznymi. Można również przyprawiać nim mięsa. Jeśli dodamy tą przyprawę do kawy parzonej, sklei ona fusy, dzięki czemu wypicie takiej kawy będzie wygodniejsze i smaczniejsze.

Źródło kumaryny

Kumaryna jest substancją zapachową, która występuje w produktach spożywczych i kosmetycznych. Zapachem przypomina skoszone siano połączone z wanilią. Kumaryna działa uspokajająco, odprężająco, relaksuje mięśnie (zarówno gładkie, jak i prążkowane), działa również przeciwobrzękowo i przeciwbólowo. Leczy bezsenność, kolki, zaparcia i problemy z układem moczowym. Hamuje rozwój drobnoustrojów, zapobiega nowotworom. Wydaje się, że to cudowna substancja i choć nie potwierdzono jej negatywnego wpływu na ludzi, to w badaniach przeprowadzonych na zwierzętach kumaryna doprowadzała do krwotoków wewnętrznych, problemów z wątrobą, żółtaczką i w ostateczności do śmierci.

Jaki cynamon wybierać?

Badania pokazały, że najwięcej kumaryny znajduje się w chińskim cynamonie kasja (Cinnamomum cassia), a najmniej w cynamonie z Cejlonu (Cinnamomum verum). Jak w przypadku niemal wszystkich produktów dostępnych w sprzedaży, również cynamon bywa fałszywie określany i sprzedawany, jako lepszy, niż w rzeczywistości.

Cynamon cejloński po zmieleniu ma barwę jasną, żółtobrązową, smak delikatny, słodkawo-korzenny i lekko piekący, a jego laski zwija się po obu stronach kory, tworząc “dwururkę”, która w przekroju wygląda jak cygaro.

Cynamon kasja ma ciemny kolor, rdzawy lub czerwony, smak nieprzyjemny, piekący i cierpki, a laski cynamonu są skręcone pojedynczo, mają gładką fakturę.

Warto wybierać świadomie przyprawy, aby ograniczyć spożywanie szkodliwych substancji.

cynamon
fot. Cinnamon Vogue (flickr, CC BY-SA 2.0)

Przeciwwskazania

Cynamon nie zalecany jest kobietom ciężarnym, gdyż może wywołać przedwczesny poród. Powinny ograniczyć go w diecie także osoby, które cierpią na choroby wrzodowe układu pokarmowego i te, które cierpią na krwotoki. Oczywiście, unikać powinny go również osoby, które są uczulone na cynamon.
Podziel się :)
Masz stronę www? Prowadzisz bloga? Zarejestruj się w sieci TradeTracker i zarabiaj!