Większość z nas wie doskonale, że niezdrowa dieta jest powodem wielu niedoborów witamin i minerałów. Dajmy dzieciom coś zdrowego! Jak zachęcić dziecko do zdrowego jedzenia? Podpowiadamy!

Rodzice często cieszą się, gdy ich niejadki zjedzą cokolwiek. Niestety, „cokolwiek” to bardzo często nie zdrowe jedzenie, słodkie albo typu fast-food. Wydaje się im, że jeśli nie podadzą dziecku jedzenia, które on lubi, dziecko nie zje nic, a oni będą odpowiedzialni za zagłodzenie swojej pociechy. Wtedy sięgają po produkty, które z pewnością nie powinny się znaleźć w diecie dziecka, zwłaszcza małego, a jeśli już, to jedynie bardzo rzadko podawane.

 

Dlaczego zdrowa dieta jest ważna?

Badania wykazały, że połowa dzieci w wieku przedszkolnym cierpi na niedobory wapnia, a niemalże wszystkim przedszkolakom brakuje witaminy D! Są to bardzo przerażające informacje, gdyż każdy z nas potrzebuje zarówno wapnia jak i witaminy D. Wapń pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu naszego organizmu. Jeśli nie dostarczymy wapnia w diecie, nasz organizm zacznie pobierać go z własnych magazynów – kości i zębów! Wapń powinien być dostarczany każdego dnia wraz z dietą, podczas gdy większość dzieci w wieku przedszkolnym nie przyjmuje wapnia w diecie w takiej ilości, w jakiej powinna.

Jeszcze gorzej przedstawia się sytuacja w odniesieniu do witaminy D, której nasz organizm nie potrafi wytworzyć samodzielnie bez udziału słońca. Bez tej witaminy mlody organizm narażony jest na wiele chorób, od otyłości do krzywicy i depresji. Jak się okazuje, niemalże 95% dzieci w Polsce nie dostarcza zalecanej dziennej dawki tej witaminy w diecie.

 

ciasta z owocami
fot. własne

 

 

Ciasta z owocami i płatkami owsianymi

 

 

 

 

 

mleko
fot. Benjamin Horn (flickr, CC BY 2.0)

 

Mleko i cała prawda o nim

 

 

 

 

 

Zdrowe przekąski – co jeść?

 

Przekąski – produkty mleczne

Jak twierdzą dietetycy, dziecko powinno każdego dnia przyjmować 3-4 porcje świeżych produktów mlecznych. Choć może wydawać się to ogromną ilością, wcale nie jest trudne do zrobienia. Wystarczy, że do podstawowego posiłku dodamy serek, twaróg, maślankę czy jogurt. Do obiadu podamy świeże warzywa z jogurtem. Do kolacji czy śniadania zamiast herbaty podamy kakao. Galaretkę również można polać kefirem, albo przygotować koktajl z maślanki i owoców. Uruchom wyobraźnię i baw się w kuchni, a w sklepie wybieraj produkty mleczne naturalne, nie słodzone!

 

Przekąski – produkty zbożowe

Są bardzo istotnym elementem naszej diety. Jeśli chodzi o przekąski, najbardziej polecane są produkty pełnoziarniste, razowe i z pszenicy durum. Przygotowane na bazie ryżu czy kukurydzy są także ciekawą propozycją dla dziecięcego brzuszka. Raz na jakiś czas możemy nawet zaproponować dzieciom zdrowe, wieloziarniste ciastka zbożowe. Zwłaszcza te, które nie są słodzone bialym cukrem, ale miodem. Postaw na zdrowe przekąski!

 

Przekąski – owoce i warzywa

Chyba kazdy z nas zna utarty już slogan, że każdego dnia powinniśmy spożywać przynajmniej 5 porcji świeżych warzyw i owoców. Tak jest w rzeczywistości. Dodawajmy więc świeże warzywa do obiadów, owoce na podwieczorek i drugie śniadanie, a jako główne śniadanie i kolację skorzystajmy z warzyw i soków świeżo wyciskanych. Możliwości jest naprawdę wiele, wystarczy jedynie zastanowić się, co dla naszego dziecka będzie najlepsze.

Pamiętajmy – żaden niejadek nie chce się zagłodzić. Jeśli nie ma ochoty zjeść potrawy, którą podajemy, spróbujmy ponownie za jakiś czas. Kiedy dziecko zgłodnieje – z całą pewnością zje danie, które mu podamy. Jeśli jednak nasze dziecko odmawia przyjmowania posiłku przez dłuższy czas, koniecznie zglośmy się do pediatry. Być może dziecko choruje i wymaga szybkiej interwencji lekarskiej.

przekąski
fot. makelessnoise (flickr, CC BY 2.0)
Podziel się :)
Masz stronę www? Prowadzisz bloga? Zarejestruj się w sieci TradeTracker i zarabiaj!