Nadchodzą ciepłe dni i zaczynamy już myśleć o tym, jak zgubić zbędne kilogramy. Jednakże w odchudzaniu pamiętajmy, że idealna dieta to bezpieczna i zdrowa dieta.

Aby zgubić zbędne kilogramy nie musimy się katować całkowitą rezygnacją z posiłków. Wystarczy, że przestaniemy podjadać, ograniczymy słodycze, zacznie rozsądnie i zdrowo się odżywiać i regularnie ćwiczyć. Niby każdy wie, ale nie każdy się stosuje, prawda? Dlatego dziś podpowiadamy, jak zrezygnować z podjadania i zacząć spożywać posiłki, które nasycą nas na długo i pozwolą schudnąć.

Zdrowa dieta – co jeść?

Podczas jedzenia, nasz żołądek napełnia się i pobudzane są receptory włókien nerwowych, które znajdują się w ścianach żołądka. Sygnały nerwowe wędrują do mózgu i odczuwamy sytość. Niektóre z posiłków wypełniają żołądek na dłużej, a inne są trawione szybko, opuszczają żołądek i szybko stajemy się głodni. Aby zdrowa dieta była skuteczna, musimy jadać posiłki, które nie są wysoko kaloryczne, dostarczą wiele witamin i minerałów, a przede wszystkim – nasycą żołądek na długo.

Zdrowa dieta – płatki owsiane

Płatki owsiane mają znacznie większą siłę sycącą niż na przykład płatki kukurydziane czy musli. Płatki owsiane są źródłem nie tylko węglowodanów, które są łatwo trawione, ale również błonnika, łatwo przyswajalnego białka i niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). Ponadto, płatki owsiane są bardzo bogatym źródłem witamin z grupy B, żelaza, wapnia, selenu i cynku. Najlepiej spożywać je w postaci owsianki z dodatkiem np. orzechów, bakalii, miodu i cynamonu czy też owoców.

Zdrowa dieta – chleb pełnoziarnisty

Jest nie tylko zdrowszy od chleba z mąki pszennej, ale również nasyca o wiele skuteczniej. Chleb pełnoziarnisty jest bogaty w błonnik, a także dole mineralne, które zgromadzą się w łupinach ziaren. Pieczywo pełnoziarniste wykazuje właściwości przeciutleniające, a więc odpowiada za oczyszczanie organizmu z wolnych rodników, chroniąc nasz organizm przed chorobami i przedwczesnym starzeniem.

Zdrowa dieta – makaron razowy

Makaron razowy produkowany jest z mąki z pełnego przemiału, dzięki czemu wykazuje znacznie większą wartość odżywczą. Makaron razowy zawiera dużo błonnika, który zapewnia uczucie sytości. Dodatkowo, nasz organizm trawi taki makaron znacznie dłużej, niż makaron z białej mąki, poziom cukru wzrasta wolniej i uczucie głodu pojawia się później. Makaron razowy jest doskonałym źródłem cynku, fosforu, magnezu, wapnia i żelaza.

Zdrowa dieta – ziemniaki

Ziemniaki są warzyw o bardzo wysokim indeksie sytości (SI). Z0drowa dieta nie wyklucza ziemniaków, a jedynie polewanie ich ciężkimi sosami czy tłuszczem. Jak pokazały badania, gotowane ziemniaki sycą na bardzo długi czas. Ziemniaki są bogate w witaminy C, PP i potas. W dodatku wpływają pozytywnie na równowagę kwasowo-zasadową organizmu.

Zdrowa dieta – ryż

Wysoki indeks sytości ma zarówno biały, jak i brązowy ryż. Jednakże, ze względu i na zdrowie i na skuteczną dietę, warto wybierać ryż brązowy, który znacząco obniża ryzyko zachorowania na cukrzycę, w przeciwieństwie do ryżu białego, który to ryzyko podwyższa. Ryż brązowy jest bogaty w błonnik, witaminy z grupy B i witaminę E. Biały ryż jest dobrym źródłem żelaza i kwasu foliowego.

Zdrowa dieta – pomarańcze

Pomarańcze nie tylko sycą na długo, ale również dostarczają naszemu organizmowi cennych witamin z grupy B, C i beta-karoten. Jak wykazały badania, w pomarańczach znajdują się również substancje, które blokują pierwszą fazę powstawania komórek rakowych i związki, które wykazują działanie przeciwbakteryjne. Cytrusy nie tylko pomagają nam schudnąć, ale również dostarczają wielu cennych substancji naszemu organizmowi i są bardzo smaczne.Także grejpfruty.

Zdrowa dieta – jabłka

Jabłka potrafią nasycić na długo. Jabłka to drogocenne źródło witamin A, witamin z grupy B, witaminy C, kwasy organiczne, pektyny, potasu i magnezu. Wszystkie drogocenne składniki zawarte w jabłkach wzmacniają układ nerwowy, regulują trawienie, chronią jelita, pomagają walczyć z zaparciami, a także chronią i wspomagają nerki. Najwięcej witamin i minerałów znajduje się pod skórką, dlatego warto nie obierać ich przed zjedzeniem.

Zdrowa dieta – tłuste ryby

Skutecznie sycą, a w dodatku zawierają bardzo dużo kwasów omega-3. Są w szczególności polecane osobom chorującym na schorzenia układu krążenia, miażdżycę, nadciśnienie tętnicze, czy po przebytych zawałach serca. Kwasy te sa niezbędne do prawidłowej budowy i funkcjonowania mózgu i całego układu nerwowego. Do ryb, które są najbardziej zalecane należą: halibut, karp, makrela, łosoś, sardynki, szprot, śledź i węgorz.

zdrowa dieta
fot. Emiliano De Laurentiis (flickr, CC BY 2.0)
Podziel się :)
Masz stronę www? Prowadzisz bloga? Zarejestruj się w sieci TradeTracker i zarabiaj!