Witamina A – jedna z najwcześniej odkrytych witamin, ale cóż się dziwić, skoro odpowiada zarówno za zdrowie, wzrok, urodę, jak również zapewni wieczną młodość!

Witaminę A stanowi grupa związków, spośród których najważniejszym jest RETINOL. Witaminę A odkryło w tranie w 1913r. dwoje amerykańskich badaczy Elmer McCollum i Marguerit Davis. Dopiero po II Wojnie Światowej rozpoczęto produkcje przemysłową tej witaminy na skalę światową.

Na szczęście witamina A, która rozpuszczalna jest w tłuszczach, jest magazynowana w naszym organizmie, więc nie ma konieczności dostarczania jej codziennie. Wyjątkiem jest okres, w którym jesteśmy wystawieni na długotrwałe promieniowanie słoneczne, zwłaszcza promienie UVA. Im więcej tego promieniowania tym więcej witaminy A tracimy. Dlatego szczególnie w okresie letnim musimy częściej uzupełniać braki tej witaminy.

Ponieważ wszelkie składniki, jakie dostarczamy do organizmu najpierw zaopatrzą wszelkie tkanki organizmu, a na sam koniec skórę, warto nie tylko starać się o dostarczanie dużej ilości witamin i związków mineralnych, ale również stosować kosmetyki, w których składzie występuje, w tym przypadku, witamina A (najlepiej w ilości od 0,25% do 1%). Dzięki temu będziemy mieć pewność, że nasza skóra również jest odżywiona i zaopatrzona w odpowiednie ilości witaminy A. Z tego właśnie powodu, pierwsze oznaki niedoboru witaminy A objawiają się suchą, łuszczącą się i zrogowaciałą skórą, a także łamliwymi paznokciami i włosami.

Witamina A bardzo często pod różnymi postaciami wykorzystywana jest w kosmetyce.

  • Beta-karoten – pro-witamina A, występuje w roślinach, a pełni funkcję silnego antyutleniacza, zwalczającego wolne rodniki.
  • Kwas retinowy (tretinoina) – to najsilniejsza forma witaminy A, która ze względu bardzo silne działanie i skutki niepożądane, dostępna jest tylko w preparatach dermatologicznych na receptę.
  • Estry witaminy A (Palmitynian retinylu i Octan retinylu) – najsłabiej działające na skórę formy witaminy A, nazywane ‚pro-retinolem’, nie działają przeciwzmarszczkowo, raczej nawilżają, zapobiegają łuszczeniu i rogowaceniu skóry i natłuszczają.
  • Retinal (retinaldehyd) – słabiej poznana i przebadana forma witaminy A dostępna w kosmetykach, aktualnie zarezerwowana patentem tylko dla koncernu kosmetycznego Pierre Fabre.

Jak działa witamina A?

  • reguluje wzrost i funkcjonowanie komórek tkanki nabłonkowej,
  • reguluje aktywność tkanki kostnej i zębów,
  • obniża poziom cholesterolu we krwi i wspomaga funkcjonowanie układu krwionośnego,
  • bierze udział w gospodarce hormonalnej,
  • odpowiada za rozwój komórek rozrodczych,
  • współdziała z hormonem wzrostu,
  • bierze udział w odbieraniu bodźców wzrokowych,
  • poprawia strukturę i spoistość naskórka,
  • wygładza skórę i redukuje zrogowaciałe warstwy naskórka,
  • zmniejsza objawy fotostarzenia skóry,
  • pogrubienie i odżywienie skóry (zwiększa produkcję i naprawia włókna kolagenu i elastyny),
  • zwiększa nawilżenie skóry,
  • stymuluje produkcję kwasu hialuronowego,
  • rozjaśnia przebarwienia i plamy na skórze (te posłoneczne i hormonalne),
  • poprawia odporność i proces gojenia skóry,
  • reguluje produkcję łoju i redukuje zmiany trądzikowe, również blizny potrądzikowe,
  • zwęża pory skóry, które z wiekiem stają się bardziej widoczne,
  • poprawia ukrwienie i koloryt skóry,
  • wygładza i zmniejsza zmarszczki, w tym tzw. kurze łapki wokół oczu i zmarszczki mimiczne,
  • poprawia kontury twarzy
  • zmniejsza widoczność naczynek i cieni pod oczami.

Witamina A – co, jeśli będzie jej zbyt mało?

  • problemy ze skórą i naskórkiem, włosami i paznokciami,
  • problemy ze wzrokiem (pogorszenie wzroku i problemy z widzeniem w ciemności – tzw. kurza ślepota),
  • problemy z przewodem pokarmowym (brak apetytu, biegunki),
  • problemy z kośćmi, większa skłonność do łamliwości oraz zanik miazgi zębowej i zębiny,
  • zahamowanie wzrostu u dzieci.

Witamina A – co, jeśli przedawkujemy?

  • nerwowość,
  • mniejszy apetyt,
  • swędzenie,
  • zmęczenie,
  • wypadanie włosów,
  • bóle stawów i kości,
  • zaburzenia pracy wątroby i śledziony,
  • w skrajnych przypadkach może dojść do wystąpienia osteoporozy,
  • w przypadku kobiet w ciąży hiperwitaminoza może skutkować wadami wrodzonymi u dzieci.

 

 Warto jeść produkty bogate w beta-karoten!

Badania wykazały, że w przypadku diety bogatej w beta-karoten (większej niż średnia zawartość) pojawia się niższy wskaźnik zachorowania na wiele rodzajów nowotworów. Beta-karoten jest uważany za najsilniejszy z obecnie znanych neutralizatorów wolnych rodników i blokuje procesy prowadzące do uzłośliwienia nowotworów. Dotyczy to spożywania produktów bogatych w beta-karoten, a nie suplementów diety, gdyż suplementy nie wykazują takiego działania.

Witamina A – źródła

Dzienna dawka witaminy A to: 1,5 [mg] – 1500 [µg] – 5000 [IU] (w zależności od jednostki). Gdzie jej szukać?

  • tran (w 100g około 18.000 µg, a więc 12-to krotność dziennej dawki),
  • wątróbka (w 100g znajduje się prawie 6-krotna dzienna dawka witaminy A),
  • marchewka (100g marchewki jest w stanie dostarczyć zalecaną dawkę tej witaminy)
  • natka pietruszki,
  • masło,

    witamina A
    fot. własne na podstawie
  • szpinak,
  • dynia,
  • jajko,
  • sałata,
  • pomidory,
  • mikroalgi,
  • trawa pszeniczna i jęczmienna,
  • bataty,
  • kapusta włoska,
  • botwinka,
  • zielona cebula,
  • jarmuż,
  • kapusta chińska,
  • morele,
  • persymona,
  • melon kantalupa,
  • brzoskwinie.
Podziel się :)
Masz stronę www? Prowadzisz bloga? Zarejestruj się w sieci TradeTracker i zarabiaj!