Witamina D, dawkowanie i jej suplementacja bywa bardzo istotną sprawą. Zanim przyjdzie lato i zaczną się słoneczne dni, zapotrzebowanie jest jeszcze wyższe!

O witaminie D mówi się coraz częściej. Jej pozytywny wpływ na nasz organizm jest doceniany nie tylko przez dorosłych i rodziców dzieci, ale także przez lekarzy, którzy coraz chętniej zalecają suplementację witamina D, dawkowanie dobierając do wieku i zapotrzebowania.

Już dawno udowodniono, że zalecane stężenie witaminy D w organizmie chroni nas przed wieloma chorobami. Znamy także skutki jej niedoborów. Pamiętajmy jednak, że dawkowanie witaminy D może się zmieniać w zależności od różnych czynników. Jak więc prawidłowo przyjmować suplementy witaminowe?

Witamina D dawkowanie, gdy nie przebywamy na słońcu

Kontaktu ze słońcem jesteśmy pozbawieni wszyscy w okresie zimowym. Zwykle od wiosny do jesieni mamy jednak możliwość spacerowania na świeżym powietrzu i zażywania „kąpieli słonecznych”. Co jednak, jeżeli nasz tryb życia, praca itd. uniemożliwiają nam czerpanie z dobrodziejstw promieni słonecznych? Wówczas nasz organizm nie może samodzielnie wytwarzać witaminy D. W takim przypadku specjaliści zazwyczaj doradzają przyjmowanie witamy D w dawce 1000-2000 IU/dobę. Suplementacja powinna odbywać się przez cały rok.

Witamina D dawkowanie dla osób otyłych

Stwierdzono, że nadmiar tkanki tłuszczowej utrudnia wytwarzanie witaminy D w skórze, ale zapotrzebowanie na nią jest równie wysokie. Jeśli więc cierpisz na nadwagę równą lub wyższą od BMI na poziomie 30, koniecznie pomyśl o dodatkowej suplementacji. W takim przypadku, najczęściej stosuje się dawkę 1600-4000 IU/dobę.

Witamina D dawkowanie dla seniorów

Witamina D jest niezwykle ważna dla ludzi w każdym wieku. Również osoby w starszym wieku powinny dostarczać jej odpowiednią ilość do organizmu. Naturalną rzeczą jest niższe wytwarzanie tej witaminy przez nasz organizm wraz z wiekiem, dlatego po 65 r.ż powinniśmy dostarczać tą witaminę z zewnątrz. W przypadku seniorów zalecana dawka wynosi około 1000-2000 IU/dobę. Suplementacja powinna odbywać się również przez cały rok.

Ważne!

W okresie zwiększonego zapotrzebowania na witaminę D (a więc szczególnie w okresie zimowym), pamiętajmy aby regularnie jeść przetwory mleczne, tłuste ryby morskie oraz zielone warzywa. Produkty te są cennym źródłem dobrze przyswajalnej witaminy D.

Dla własnego dobra, zanim podejmiemy dostarczanie witaminy D do organizmu w postaci suplementów diety, skonsultujmy się z lekarzem. Nadmiar witaminy D również może zaszkodzić.

witamin d dawkowanie
fot. Pedro Fernandes (flickr, CC BY 2.0)
Podziel się :)
Masz stronę www? Prowadzisz bloga? Zarejestruj się w sieci TradeTracker i zarabiaj!