O tym, że ryby są zdrowe, wiedzą chyba wszyscy. O tym, że powinniśmy je często jadać – również. Ale czy wiemy, dlaczego? Oto najzdrowsze fakty!

Z roku na rok, Polacy jedzą coraz więcej ryb. Choć nasze statystyki wyglądają coraz lepiej, to nadal jadamy ich zbyt mało. Uważa się bowiem, że statystyczny Polak w ostatnim roku zjadł zaledwie 11-12kg ryb. Dla porównania, Japończycy zjadają około 90-100kg rocznie, Portugalczycy ponad 50kg rocznie, a Norwegowie blisko 50kg rocznie. Jak więc widać, nasze spożycie jest dalece poniżej średniej, jak i poniżej zaleceń żywieniowych.

 

Wielu naszych Rodaków unika jedzenia ryb całkowicie. Jeśli już decydujemy się na ryby na naszym stole, zdarza sie to raczej od święta. Najczęśniej jednak w postaci wysoce przetworzonej (marynaty, pasty, konserwy czy mrożonki), w których ilość składników odżywczych jest mocno zubożona.

 

Ile ryb powinniśmy jeść tygodniowo i dlaczego?

Zdaniem specjalistów, aby cieszyć się zdrowiem przez długie lata, powinniśmy zjadać ryby trzy razy w tygodniu. Dlaczego? Ponieważ ich mięso jest bogatym źródłem wielu skladników mineralnych, m.in. fosofru, potasu, sodu, magnezu, wapnia, żelaza, cynku, miedzi, jodu, siarki, manganu i wielu, wielu innych. Do tego znajdziemy w nich wiele witamin, także tych, które wpływają na naszą urodę (witaminy A, E i D oraz witaminy z grupy B), a także wielonienasycone kwasy tłuszczowe!

 

Ryby są bogate w kwasy Omega-3

Najlepsze źródło kwasów z grupy Omega-3 znajdziemy właśnie w rybach. Szczególnie w gatunkach tłustych, zwłaszcza morskich (łosoś, śledź, makrela). Kwasy Omega-3 są wyjątkowo zdrowe. Wpływają m.in. na:

  • pracę serca i całego układu krążenia
  • regulują poziom cholesterolu
  • znacząco zmniejszają ryzyko nowotworów
  • wspomagają dzialanie układu nerwowego
  • zwiększają poziom serotoniny
  • znacząco wpływają na poprawę pamięci i koncentracji
  • przyspieszają przemianę materii
  • zmniejszają apetyt
  • usuwają z organizmu szkodliwe wolne rodniki

 

Po czym poznać, że ryba jest świeża?

Oprócz daty przydatności do spożycia, którą często mozemy znaleźć na opakowaniu, warto również zwracać uwagę na wygląd samej ryby. Skrzela powinny mieć kolor intesywny, w zależności od gatunku ryby, od barwy różowej po jasnoczerwoną. W przypadku ryb ze skórą, ważne, aby skóra była błyszcząca i gładka. Łuski powinny mocno przylegać do mięsa. Mięso ryby powinno być sprężyste i nie powinno zmnieniać koloru pod wpływem nacisku. Zapach musi być zbliżony do naturalnego, delikatny i świeży.

 

Jak przekonać dzieci do jedzenia ryb?

Dzieci dość często próbują unikać jedzenia tych szczególnie zdrowych źródeł witamin, minerałów, tłuszczów i białek. Pozwolenie im na to jest ogromnym błędem, gdyż pozbawiamy nasze dzieci wielu cennych wartości odżywczych, które ciężko jest zastąpić innymi produktami spożywczymi. Pamiętajmy, że dzieci w okresie wzrostu i intensywnego rozwoju układu nerwowego, a szczególnie mózgu, po prostu wymagają wysokiej podaży najcenniejszych dla rozwoju składników. Ważne, abyśmy od samego początku podawali naszym dzieciom dania rybne. Od okresu niemowlęcego zapoznawajmy nasze dzieci z ich smakiem. Doskonale sprawdzą się przy tym wszelkie zupki i przeciery z rybami. Nie zapominajmy również, że dzieci chętnie powielają nasze zwyczaje i przejmują nasze nawyki żywieniowe. Jeśli w domu będzie często serwowana ryba, dzieci również nauczą się jadać posiłki z rybami. Warto również decydować się na gatunki o delikatnym smaku i najlepiej bez ości, które stanowią wielki problem dla malucha. Często z powodu połkniętej ości, dziecko może zrazić się do jedzenia ryb nawet na całe życie.

 

Które gatunki ryb są najzdrowsze?

Na ilość składników odżywczych, zawartych w mięsie ryb ma wpływ wiele czynników, takich jak wiek, gatunek, rodzaj pożywienia i teren, w którym żyją. Z pewnością najbogatsze w tłuszcze, w tym również kwasy Omega-3 są ryby morskie. Gatunki słodkowodne również zawierają te cenne kwasy, jednakże w znacznie mniejszych ilościach. Warto sięgać po makrele, lososie, tuńczyki, sardynki, śledzie, a także pstrągi (bowiem żyją one wyłącznie w czystych wodach).

 

Jakich ryb należy unikać?

Najmniejsze wartości odżywcze, a więc niską zawartość białka oraz znikome ilości kwasów Omega-3 i witamin mają przede wszystkim chude ryby słodkowodne (np. panga czy tilapia). Niestety, te dwa gatunki często trafiają na polski rynek z zagranicznych, zanieczyszczonych hodowli, w których są sztucznie „karmione” hormonami i antybiotykami. Zdecydowanie radzimy unikać tego typu gatunków.

 

ryby
fot. Tom Coady (flickr, CC BY 2.0)
Podziel się :)
Masz stronę www? Prowadzisz bloga? Zarejestruj się w sieci TradeTracker i zarabiaj!