Choć nie wiele produktów spożywczych wykazuje dobre działanie probiotyczne, warto zadbać o swoje jelita i włączyć je do codziennej diety. Jakie sa najlepsze naturalne probiotyki?

Zgodnie z definicją podawaną przez WHO, probiotyki to „żywe drobnoustroje, które podane w odpowiedniej ilości wywierają korzystny wpływ na zdrowie gospodarza”. Jak zapewne wiadomo, nasz przewód pokarmowy zamieszkiwany jest przez bakterie, które wywierają pozytywny wplyw na nasz organizm. Pomagają nam usuwać z organizmu substancje toksyczne i szkodliwe, a także nie pozwalają, aby bakterie mogące nam zaszkodzić zasiedliły nasz organizm. Dbają o to, abyśmy pozostawali w zdrowiu.

 

W okresie częstych zachorowań ilość dobroczynnych bakterii zaczyna spadać. Jeśli dodatkowo zaczynamy stosować środki farmakologiczne, których zadaniem jest pokonanie wirusów czy bakterii chorobotwórczych to musimy liczyć się również z tym, że leki te zabijają zarówno szkodliwe, jak i pozytywnie działające bakterie.

 

Z tego właśnie powodu, zwłaszcza w okresie obniżonej odporności i częstych zachorowań, warto jest zadbać o stan swoich jelit i często spożywać produkty, które dostarczą naszemu organizmowi wartościowych składników.

cynamon
fot. Cinnamon Vogue (flickr, CC BY-SA 2.0)

 

 

Cynamon i miód – leki naturalne na wszystko

 

 

 

śniadnanie
fot. AlivaPam (flickr, CC BY-ND 2.0)

 

 

 

Śniadanie. Dlaczego jest takie ważne?

 

 

 

 

mleko
fot. Benjamin Horn (flickr, CC BY 2.0)

 

 

   Mleko i cała prawda o nim

 

 

 

 

Kiedy musimy wzbogacić naszą dietę o naturalne probiotyki?

Na zaburzenie naturalnej flory jelitowej wpływ ma wiele czynników. Do swojej codziennej diety produkty probiotyczne powinien włączyc każdy, kto:

  • cierpi na wzdęcia
  • ma kłopoty trawienne
  • cierpi na zaparcia
  • ma osłabioną odporność
  • zażywa antybiotyki
  • zażywa na stałe środki farmaceutyczne
  • zażywa środki antykoncepcyjne
  • pali papierosy
  • ma złe nawyki żywieniowe (często jada fast-food’y, żywność wysoko przetworzoną)
  • często spożywa alkohol
  • cierpi z powodu stresu

Naturalne probiotyki – przetwory mleczne

Przetwory mleczne są produktami, które z pewnością zawierają ogromne ilości dobroczynnych bakterii. Jogurt naturalny, kefir czy maślanka powinny być spożywane kazdego dnia!

 

Aby produkt spożywczny mógł zostać uznany za produkt probiotyczny 1 gramie powinien zawierać conajmniej 10 mln jednostek bakterii Bifidobacterium lub 100 mln bakterii Lactobacillus. Jeśli wybierzemy dobrej jakości jogurt naturalny lub kefir czy maślankę, na opakowaniu znajdziemy informację o tym, jakich szczepów użyto podczas produkcji oraz w jakich ilościach znajdują się one w danym produkcie. Wybierajmy tylko te jogurty, do których produkcji użyto jak najmniej składników i koniecznie zrezygnujmy z tych, które w swoim składzie zawierają cukier!

domowe sposoby na przeziębienie
fot. Ryan Hyde (flickr, CC BY-SA 2.0)

 

Domowe sposoby na przeziębienie

 

 

 

 

 

odporność
fot. Jonathan Silverberg (flickr, CC BY 2.0)

 

Odporność. Skuteczne środki wzmacniające organizm

 

 

 

 

domowe sposoby na katar
fot. William Brawley (flickr, CC BY 2.0)

 

Domowe sposoby na katar – lecz się naturalnie

 

 

 

Naturalne probiotyki – produkty kiszone

Uważa się, że produkty kiszone wywierają bardzo korzystny wpływ na pracę naszego układu pokarmowego, a także na naszą odporność. Kapusta kiszona zawiera nie tylko korzystne bakterie probiotyczne, ale również witaminy B6, B12, C i PP. Jednakże działanie probiotyczne wykazuje jedynie taka kapusta kiszona, której producent nie konserwował dodatkowo zabijającymi dobroczynne bakterie środkami.

 

Z kolei ogórki kiszone w trakcie procesu kiszenia zwiększają swoją zawartość witamin B2, B3, B6, B12 oraz PP. Ma to ogromny wpływ na poprawę naszej koncentracji i usprawnienie działania całego układu nerwowego. Powstające podczas kiszenia bakterie kwasu mlekowego usprawniają nasze trawienie i pomagają usuwać toksyny z organizmu.

 

Naturalne probiotyki – kwas chlebowy

Tradycyjny kwas chlebowy produkowany jest z drożdży i mąki, a w trakcie jego fermentacji wytwarza się ogromna liczba bakterii kwasu mlekowego. Naturalny kwas chlebowy ma smak przypominający smak chleba razowego, w ustach delikatnie musuje i doskonale pomaga ugasić pragnienie. Niestety, nie znaleźliśmy jeszcze prawdziwego kwasu chlebowego na półkach sklepowych. Produkty sprzedawane w sklepach nie tylko nie są kwasem chlebowym, nie smakują jak kwas chlebowy, ale także nie mają w swoim składzie żadnych drogocennych kultur bakterii. Najlepiej więc zrobić kwas chlebowy samodzielnie.

probiotyki
fot. So Fuego Productions (flickr, Public domain CC0 1.0 Universal)
Podziel się :)
Masz stronę www? Prowadzisz bloga? Zarejestruj się w sieci TradeTracker i zarabiaj!