W naszych żyłach krąży około 5 litrów krwi, która pełni w naszym organizmie wiele ważnych funkcji. Warto więc zadbać, aby nasza krew była „zdrowa”. Podpowiadamy, jak to zrobić.

 

Krew w naszym organizmie odpowiedzialna jest za wiele ważnych elementów, dzięki którym możemy żyć. Przede wszystkim, krew, jako że znajduje się w organizmie w postaci płynnej i znajduje się w stałym ruchu, transportuje tlen do tkanek i odprowadza dwutlenek węgla do płuc, z których jest usuwany w procesie oddychania. W podobny sposób zaopatruje wszystkie tkanki, komórki i narządy w naszym ciele w substancje odżywcze, wydalnicze, hormony oraz witaminy. Ponadto, krew reguluję temperaturę naszego ciała. Chroni nasz organizm przed wszystkimi wirusami, bakteriami i innymi drobnoustrojami, które próbują nas zaatakować. Krew stanowi doskonałą tarczę obronną, która w dodatku transportuje również przeciwciała, gdy już dojdzie do kontaktu z patogenem. Bierze również udział w procesach krzepnięcia, nie dopuszczając do wykrwawienia się czy przedostania się bakterii i wirusów.

 

Krwi zawdzięczamy również utrzymywanie ciągłej homeostazy w naszym organizmie, a więc równowagi biologicznej. Stałe warunki środowiska wewnętrznego organizmu utrzymywane są poprzez regulację ilości wody, soli, białek, ciśnienia osmotycznego i koloidalnego, utrzymanie prawidłowego pH, a także prawidłową lepkość i ciężar właściwy krwi.

 

badanie krwi
fot. Alden Chadwick (flickr, CC BY 2.0)

 

 

Badanie krwi, co można wyczytać z kropli krwi

 

 

 

zdrowa dieta
fot. Emiliano De Laurentiis (flickr, CC BY 2.0)

 

Zdrowa dieta – co jeść, by schudnąć?

 

 

 

 

Warto więc zadbać o to, aby nasza krew zawsze miała prawidłowy skład chemiczny, była bogata w niezbędne do życia składniki odżywcze, a także, aby jej przepływ nie był z żadnego powodu utrudniony. Jak tego dokonać?

 

Dbaj o codzienną porcję ruchu

Aby zadbać o zdrowie swoich żył oraz zaopatrzyć naszą krew w dużą ilość tlenu, musimy codziennie dbać o swój ruch. Uprawiajmy sporty, starajmy się chodzić pieszo, na spacery, rezygnować z jazdy windą na rzecz chodzenia po schodach. Róbmy cokolwiek, co tylko lubimy lub możemy robić, byle tylko w zdrowy sposób podnieść tętno choć kilka razy dziennie. Przyspieszamy dzięki temu szybkość krążenia krwi, a co za tym idzie, dotleniamy cały nasz organizm.

 

Spędzaj czas na świeżym powietrzu

Wielokrotnie mówi się o tym, że spędzanie czasu na świeżym powietrzu jest ważne dla naszego zdrowia. Tak jest w rzeczywistości. Jednakże dla krwi najlepiej jest, gdy czas wolny spędzamy w górach, bądź wzniesieniach. Chodzi o to, że wraz ze wzrostem wysokości nad poziomem morza, rozrzedza się powietrze, a nasz organizm zwiększa produkjcę czerwonych krwinek. Im wyżej, tym powietrze staje się rzadsze i zaczyna coraz bardziej brakować w nim tlenu. W odpowiedzi na tę zmianę, nasze nerki rozpoczynają produkcję erytropoetyny (EPO), która jest hormonem odpowiedzialnym za wytwarzanie czerwonych ciałek krwi. Czerwone krwinki z kolei odpowiadają przede wszystkim za wymianę gazową z naszym ciele.

 

Spożywaj duże ilości płynów

Cały nasz organizm, nie tylko sama krew, potrzebuje wysokiego zaopatrzenia w wodę. Codziennie. Szacuje się, że dorosły człowiek powinien wypijać każdego dnia około 2-3 litrów wody. Wlicza się w to także wodę zawartą w pokarmach. Pamiętajmy jednak, że kawa i carna herbata ograniczają przyswajanie żelaza, które jest bardzo istotnym minerałem. Możemy natomiast pić dużo innych płynów, na przykład wody albo herbat owocowych czy ziołowych. Wspmożemy tym szybsze i sprawniejsze krążenie krwi.

 

co powinniśmy jeść codziennie
fot. Charles Haynes (flickr, CC BY-SA 2.0)

 

Czy wiesz, co powinniśmy jeść codziennie?

 

 

 

 

grejpfrut
fot. isox4 (flickr, CC BY 2.0)

 

Smaczne odchudzanie – grejpfrut

 

 

 

 

 

Zadbaj o odpowiednią dietę!

Odpowiednia dieta, a więc to, jakie skladniki odzywcze dostarczamy naszemu organizmowi ma z pewnością kluczowe znaczenie w kwestii zdrowia naszego organizmu i prawidłowego składu chemicznego krwi. Co powinniśmy jeść?

 

Owoce cytrusowe – zawierają dużą ilość witaminy C, która ułatwia przyswajanie żelaza. Produkty bogate w witaminę C powinny być przez nas spożywane nie tylko codziennie, ale także w połączeniu z produktami, które są bogate w żelazo. Takie połączenia pozwolą nam na pobranie z pożywienia maksymalnie wysokich dawek żelaza, które jest niezwykle ważne dla naszego zdrowia.

 

Mięso – mięso, zwłaszcza czerwone, jest bardzo bogate w żelazo. Badania wielokrotnie dowiodły, że żelazo zawarte w mięsie jest o wiele lepiej przyswajalne i lepiej wykorzystywane przez nasz organizm, niż żelazo zawarte w innych produktach spożywczych np. warzywach. Warto więc zjadać mięso codziennie, a jeszcze lepiej, jeśli połączymy je z produktami bogatymi w witaminę C.

 

Warzywa strączkowe zawarta w tych warzywach miedź, wspomaga transportowanie żelaza w naszym organizmie. Warto więc spożywać często groch, fasolę, fasolk szparagową czy soję. W okresie jesienno-zimowym, nie zapominajmy o warzywach mrożonych. W nich również znajdziemy wartościowe składniki.

 

Kakao zarówno sporządzane jako napój, jak również będące składnikiem w czekoladzie, zawiera w sobie dużą ilość wartościowych składników. Znajdziemy w nim nie tylko żelazo, ale również magnez i teobrominę, która działa regenerująco na nasz organizm, zarówno po wysiłku fizycznym jak i psychicznym.

 

krew
fot. Andrew Mason (flickr, CC BY 2.0)
Podziel się :)
Masz stronę www? Prowadzisz bloga? Zarejestruj się w sieci TradeTracker i zarabiaj!