Zdarza się, że zapominasz o ważnych rzeczach? Chcesz się dowiedzieć, jak poprawić pamięć? Zanim wykorzystasz suplementy diety – wypróbuj nasze porady!

Każdego dnia nasz mózg odbiera miliardy bodźców, przetwarza miliony informacji. Wiele z nich musi zapamiętać. W wychwytywaniu zapamiętywaniu ważnych informacji doskonale sprawdza się sieć neuronów w mózgu i całym układzie nerwowym czlowieka. Każdego dnia muszą one sprawnie działać i przesyłać miliony informacji. Co się dzieje, gdy ten skomplikowany mechanizm zacznie szwankować?

 

Jak poprawić pamięć – dlaczego mamy problemy z pamięcią?

Zdarza się, że w wyniku długotrwałego stresu czy przemęczenia zaczynamy mieć problemy z koncentracją i przyswajaniem sobie nowych informacji. Stres i zmęczenie są najczęstszymi problemami z pamięcią. Na szczęście, są one również najłatwiejsze do pokonania. Wystarczy zastosować kilka prostych metod, aby pokonać stres i zmęczenie i pobudzić nasz umysł do lepszego zapamiętywania.

 

Jak poprawić pamięć – działaj natychmiast!

Jeśli kłopoty z pamięcią zaczynają mocno uprzykrzać życie – trzeba działać natychmiast!

Zacznij od odpoczynku. Nic tak skutecznie nie poprawia funkcjonowania naszego mózgu, jak odpoczynek i relaks. Spróbuj się wyspać. Do prawidłowego funkcjonowania naszego umysłu, potrzebujemy conajmniej 8 godzin nieprzerwanego snu.

Koniecznością będzie także zdrowa dieta. Posiłki powinny każdego dnia dostarczać wszystkich składników, które poprawiają funkcjonowanie naszego ukladu nerwowego. Dla mózgu najważniejsza jest glukoza dostarczana w postaci węglowodanów (pieczywo, kasze, ryż czy makarony). Glukoza jest niezbędna szczególnie do prawidłowego funkcjonowania naszych szarych komórek.

Na poprawę pamięci wpływają także witaminy z grupy B. Te najbardziej wartościowe znajdziemy w produktach zbożowych, mięsie i warzywach strączkowych.

Równie istotne są także nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3. Najlepszym ich źródłem są ryby. Co jeszcze?

 

Jak poprawić pamięć – melisa

W melisie znajdują się olejki eteryczne, które przynoszą ulgę w stanach rozdrażnienia, zespole przewlekłego zmęczenia, stanach nerwowych i nerwicach. Melisa uspokaja i łagodzi objawy stresu, który zabija nasze szare komórki. Napar, który przygotujemy z melisy ukoi nasze nerwy, rozjaśni umysł, a przede wszystkim – pomoże nam zapamiętać więcej informacji. Naukowcy twierdzą, że regularne wypijanie naparu z melisy przez osoby chore na Alzheimera znacząco poprawia pamięć i redukuje objawy demencji starczej.

 

Jak poprawić pamięć – żeń-szeń

Spożywanie korzenia żeń-szenia poprawia koncentrację i zapamiętywanie. Zawiera bardzo dużo witaminy C, witaminy z grupy B oraz potas i magnez, które usprawniają pracę układu nerwowego i naszego mózgu. Żeń-szeń jest także ogromnym źródłem przeciwutleniaczy, które pomagają przeciwdziałać niszczeniu komórek nerwowych, opóźniają demencję i zapobiegają chorobom Alzheimera i Parkinsona. Świeży lub wysuszony korzeń żeń-szenia można kupić w sklepie ze zdrową żywnością. Kawałek korzenia żeń-szenia należy zalac szklanką wrzącej wody i pozostawić na 45 minut. Po tym czasie przecedzamy napar i pijemy po 150ml dwa razy w ciągu dnia. Korzeń żeń-szenia można również żuć jak gumę. Najlepiej zażywać ok. 4g na dzień. Połowę porcji rano, a drugą połowę popołudniu, pomiędzy posiłkami. Kuracja nie powinna jednak trwać dłużej niż 3 miesiące!

 

Jak poprawić pamięć – świetlik lekarski

Zawarte w tej roślinie substancje wykazują działanie przeciwzapalne, przeciwbakteryjne oraz przeciwutleniające. Ziele świetlika uszczelnia naczynia krwionośne, także te, które odżywiają nasz mózg. Warto więc sięgnąć po tą roślinę, gdy zaczynają się problemy z pamięcią.

 

Jak poprawić pamięć – świeży imbir

Po napar z imbiru warto sięgnąć, gdy czeka nas intensywny wysiłek umysłowy. Z powodzeniem może zastąpić kawę, a przy tym łagodzi jej niekorzystny wpływ na układ nerwowy. Dzięki zawartym w imbirze substancjom żywicowym i olejkom eterycznym, korzen imbiru świetnie wspomaga krążenie krwi i poprawia ukrwienie mózgu. Dzięki temu, pozytywnie wplywa na zdolność zapamiętywania i koncentracji. Wystarczy, że zetrzemy na tarce korzeń imbiru – ilość odpowiadającą 1 łyżeczce i zalejemy wrzątkiem na 5-10 minut. Po ostygnięciu warto dodać łyżeczkę miodu i odrobinę soku z cytryny.

 

Jak poprawić pamięć – orzechy

Orzechy są uznawane za najlepszy produkt „odżywiający” nasz mózg. Są jednym z najbogatszych źródeł witaminy B6, która działa kojąco na układ nerwowy, uspokaja i zapobiega bezsenności, a także magnezu, który bierze udział w przemianach węglowodanów i pomaga pozyskiwać z nich energię niezbędną do pracy naszego mózgu i szarych komórek. Orzechy są ponadto bogate w nienasycone kwasy omega-3 – niezbędne do prawidłowej budowy mózgu. Te zdrowe tłuszcze sa składnikiem błonu komorkowej neuronów. Są również niezbędne do tworzenia neuroprzekaźników, które przenoszą impulsy nerwowe. Wystarczy jedynie garść orzechów dziennie, aby nasz układ nerwowy był prawidlowo odżywiony, a problemy z pamięcią i koncentracją minęły.

 

Jak poprawić pamięć – natka pietruszki

Potas zawarty w liściach pietruszki jest współodpowiedzialny za przekazywanie impulsów pomiędzy komórkami nerwowymi. Ponadto, natka pietruszki jest bogatym źródłem witaminy C i żelaza. W natce znajduje się blisko trzykrotnie więcej witaminy C niż w cytrynie. Jak wiadomo, witamina ta wzmacnia odporność naszego organizmu, ale także bierze udział w przekształcaniu tryptofanu w serotoninę, czyli tzw. „hormon szczęścia”. Serotonina z kolei poprawia naszą koncentrację, zapewnia nam zdrowy sen, pomaga nam pokonywać problemy i poprawia nastrój. Jedzmy natkę pietruszki każdego dnia. W dowolnych ilościach.

 

Jak poprawić pamięć – jajka i kiełki

Jeśli chcesz całkowicie zażegnać problemy z pamięcią, każdego dnia zjadaj kiełki soi lub pszenicy oraz jajka. Kiełki są niezwykle bogatym źródłem witamin (zwłaszcza tych z grupy B) oraz składników mineralnych. W jajku z kolei znajduje się ogromna ilość żelaza. Połączenie jajek i kiełków wytworzy w naszym organizmie lecytynę, która odpowiada za poprawę pamięci i przyspiesza wymianę informacji w mózgu.

 

Jak poprawić pamięć – pokochaj ruch

Aktywność fizyczna przed wzmożonym wysiłkiem psychicznym jest wręcz koniecznością. Dzień przed ważnym wydarzeniem pozwól sobie na chwilę relaksu, najlepiej na świeżym powietrzu, gdzie dodatkowo dotlenisz mózg. Ponadto, ruch sprawi, że krew zacznie szybciej krążyć i dostarczy szarym komórkom oraz wszystkim naszym organom więcej tlenu i substancji odżywczych.  Jeśli trenujemy regularnie, nasz mózg wytwarza nowe połączenia nerwowe, dzięki którym umysł pracuje wydajniej. Dodatkowo, aktywność fizyczna pozwala nam się odprężyć i zniwelować stres. Pomaga również pozbyc się objawów, które stres wywołał. Uwaga! Uważa się, że aktownośc fizyczna pomaga poprawić stan fragmentów mózgu, które zostały uszkodzone w wyniku udaru mózgu lub starzenia się.

 

Zadbajmy o siebie zaczynając od prawidłowej diety, eliminując szkodliwe produkty z naszego codziennego menu, a także pozwolmy sobie na relaks. Relaks, pozbycie się stresu, a także odpoczynek i sen są kluczowe dla prawidłowej pracy mózgu. Połączone z uprawianiem sportu, który dodatkowo sprawia nam wiele radości, pozwoli nam na życie w zdrowiu i doskonałej kondycji umysłowej.

Zadbajmy o siebie już dziś i cieszmy się pełnią zdrowia każdego dnia, aż do późnej starości.

 

jak poprawić pamięć
fot. Wade M, (flickr, CC BY-SA 2.0)
Podziel się :)
Masz stronę www? Prowadzisz bloga? Zarejestruj się w sieci TradeTracker i zarabiaj!