Cholesterol, gdy jest go zbyt dużo, zaczyna bardzo poważnie szkodzić naszemu zdrowiu. Dowiedz się, jak obniżyć cholesterol za pomocą zdrowej i smacznej diety.

Cholesterol jest niczym innym, jak tłuszczem zawartym w komórkach zwierzęcych, który nie dość, że wytwarzamy sami, to dodatkowo dostarczamy go w codziennej diecie. Z jednej strony cholesterol jest niezbędny dla nas, gdyż buduje błony komórkowe, kwasy żółciowe, hormony i wspomaga wytwarzanie witaminy D.

 

Problem z cholesterolem zaczyna się wtedy, gdy w naszym organizmie skumuluje się zbyt duża jego dawka (powyżej 200mg/dl). W przypadku cholesterolu HDL (tzw. dobry cholesterol) nadwyżka powyżej 45mg/dl u kobiet i 40mg/dl u mężczyzn może zostać przetransportowana do wątroby i usunięta z organizmu. Jeżeli zaś cholesterol LDL (tzw. zły cholesterol) przekroczy dopuszczalne normy do 150mg/dl, najczęściej zaczyna się kumulować w tętnicach i żyłach, a także wszystkich tkankach i organach w naszym organizmie. W przypadku tętnic, dochodzi wtedy do tworzenia się blaszek miażdżycowych i utrudnionego przeplywu krwi.

 

Jeśli tłuszcz osadza się w naczyniach wieńcowych, które zaopatrują nasze serce w krew, może spowodować chorobę wieńcową. Jeżeli blaszka miażdżycowa pęknie, może dojść do zatkania światła tętnicy, co z kolei prowadzi do zawału serca.

 

śniadnanie
fot. AlivaPam (flickr, CC BY-ND 2.0)

 

 

Śniadanie. Dlaczego jest takie ważne?

 

 

 

 

zdrowa dieta
fot. Emiliano De Laurentiis (flickr, CC BY 2.0)

 

Zdrowa dieta – co jeść, by schudnąć?

 

 

 

 

 

co powinniśmy jeść codziennie
fot. Charles Haynes (flickr, CC BY-SA 2.0)

 

Czy wiesz, co powinniśmy jeść codziennie?

 

 

 

 

 

Z tych właśnie powodów cholesterol uważany jest za naszego śmiertelnego wroga i z tych właśnie powodów musimy dbać, aby utrzymać go na niskim poziomie. Najłatwiej zrobić to poprzez unikanie produktów bogatych w cholesterol, a zatem tłuste mięsa i wędliny, tłusty nabiał, masło i śmietany. Wzbogaćmy natomiast nasze menu w owoce i warzywa. Co jeszcze? Oto 7 produktów, które pomogą nam zwalczyć cholesterol.

 

Jak obniżyć cholesterol – jajka

Już wiele lat temu udowodniono, że jajka nie tylko nie są źródłem cholesterolu, ale nawet pomagają w jego obniżeniu. Najwięcej cholesterolu w jajku znajdziemy tego „dobrego” HDL. Ponadto, wiele badań wykonywanych przez zagranicznych jak i nawet polskich badaczy udowodniło, że jajka posiadają niemal wszystkie białka, witaminy i minerały, oprócz witaminy C. A zatem, idealnie byłoby łączyć jajka z produktami bogatymi w tę właśnie witaminę.

 

Jak obniżyć cholesterol – czosnek

Czosnek zawiera dużą ilość związków siarki, które pomagają w obniżaniu poziomu cholesterolu. Doskonale byłoby, gdybyśmy codziennie do posiłków dodawali conajmniej 1-2 zmiażdżone ząbki czosnku. Aby czosnek uzyskał maksymalne stężenie dobroczynnych substancji, warto zaraz po zmiażdżeniu pozostawić go na kilka minut, aby wszystkie składniki połączyły się i stworzyły dobroczynne substancje. Warto również pamiętać, że w czosnku znajduje się alliina, która podczas procesu miażdżenia zamieniana jest w allicynę, wykazującą właściowości antybiotyczne.

 

Jak obniżyć cholesterol – płatki owsiane

Płatki owsiane są produktem wysokobłonnikowym. Udowodniono, że może on skutecznie obniżac cholesterol i to nawet do 23%! Dodatkowo, owies zmniejsza ciśnienie tętnicze krwi, dzięki czemu chroni nas przed zawałami serca i udarami. Płatki owsiane i inne produkty bogate w błonnik powinniśmy spożywać każdego dnia. Płatki możemy jeść zarówno w formie dodającego energii i poprawiającego nasz nastrój śniadania, jak również jako dodatek do innych potraw, np. do jogurtów, zup, sosów, musów owocowych, mięs czy deserów.

 

Jak obniżyć cholesterol – ryby morskie

Ryby morskie to absolutnie najbogatsze skarbnice wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 (EPA i DHA). Chronią one nasz układ krążenia przed powstawaniem blaszek miażdżycowych, obniżają krzepliwość krwi, zmniejszają ciśnienie krwi, a także niwelują ilość cholesterolu LDL i zwiększają ilość cholesterolu HDL.

 

badanie krwi
fot. Alden Chadwick (flickr, CC BY 2.0)

 

 

Badanie krwi, co można wyczytać z kropli krwi

 

 

 

 

probiotyki
fot. So Fuego Productions (flickr, Public domain CC0 1.0 Universal)

 

 

Naturalne probiotyki. Zadbaj o swoje jelita.

 

 

 

 

 

odporność
fot. Jonathan Silverberg (flickr, CC BY 2.0)

 

 

Odporność. Skuteczne środki wzmacniające organizm

 

 

 

Jak obniżyć holesterol – siemię lniane

Niezmielone nasiona lnu również są bogatym źródłem wielonienasyconych kwasów omega-3. Ponadto, jest bogate w błonnik i fitoestrogeny, które zmniejszają ilość cholesterolu LDL. Warto całe ziarna siemienia lnianego najpierw namoczyć, a następnie dodawać do pieczywa, zupy mlecznej, sałatek, surówek czy past na chleby. Warto jednak pamiętać, że siemię lniane po zmieleniu traci swoje dobroczynne właściwości.

 

Jak obniżyć cholesterol – sok z żurawiny

Substancje, które zawarte są w owocach żurawiny nie tylko podwyższają poziom dobrego cholesterolu (HDL), ale również pomagają obniżać poziom złego (LDL). Uważa się, że jeśli będziemy przez miesiąc wypijać trzy szklanki doku żurawinowego to poziom naszego złego cholesterolu obniży się o 10%. Pamiętajmy jednak, aby wybierać naturalny sok, a nie słodzony i barwiony syrop.

 

Jak obniżyć cholesterol – aktywność fizyczna

Oczywistością jest, że ludzie, którzy regularnie uprawiają dowolne formy aktywności fizycznej mają zdecydowanie niższe ciśnienie tętnicze krwi, mocniejsze serce, które wydajniej pompuje naszą krew. Jeśli zaczniemy systematycznie trenować, nasz zły cholesterol może spaść nawet o 15%. W dodatku, nasze naczynia krwionośne uelastycznią się, a na ścianach naczyń krwionośnych nie będzie osadzał się cholesterol i nie dojdzie do tworzenia się blaszek miażdżycowych. Naukowcy odkryli, że jeżeli będziemy codziennie wykonywać conajmniej przez 20 minut ćwiczenia fizyczne, które przyspieszą nasz oddech i podwyższą tętno, to nasz zły cholesterol LDL znacząco spadnie, a poziom dobrego cholesterolu HDL znacząco się podniesie.

 

Zatem jedzmy i ćwiczmy na zdrowie!

jak obniżyć cholesterol
fot. KittyKaht (flickr, CC BY-SA 2.0)
Podziel się :)
Masz stronę www? Prowadzisz bloga? Zarejestruj się w sieci TradeTracker i zarabiaj!