Dbamy o zdrowie zwłaszcza w okresie od jesieni do zimy. Często zapominamy o tym latem, co jest dużym błędem, bowiem lato może zaoferować na wiele szybko procentującego zdrowia!

Dbamy o zdrowie cały rok, nie tylko w okresie wzmożonych zachorowań. Wszystko to, co zdołamy osiągnąć w okresie letnim, będzie procentowało przez cały rok. To, jak bardzo wzmocnimy nasz organizm teraz, może zaważyć na naszej odporności przez resztę miesięcy.

Gdzie popełniamy błąd?

Głównym naszym błędem jest zbyt krótki czas spędzany na świeżym powietrzu. Zarówno amerykańscy, jak i australijscy naukowcy doszli do wniosku, że zaledwie połowa mieszkańców miast korzysta z parków przynajmniej raz w tygodniu. Najczęstszymi użytkownikami skwerków są osoby młode, dużo rzadziej spędzają tam czas osoby dojrzałe i starsze. To duży błąd, bowiem kontakt z przyrodą to główny czynnik, dzięki któremu dbamy o zdrowie fizyczne i psychiczne.

Dbamy o zdrowie dzięki naturze

Wiele badań naukowców z różnych krajów potwierdza jednoznacznie, że przyroda wspiera nas na wiele różnych sposobów. Przede wszystkim:

  • chroni przed cukrzycą,
  • zapobiega otyłości,
  • chroni przed chorobami układu krążenia,
  • chroni przed rakiem,
  • ułatwia zasypianie,
  • pomaga w utrzymaniu lepszej kondycji fizycznej,
  • wspiera osoby starsze w utrzymaniu niezależności,
  • wspiera dochodzenie do zdrowia po różnych zabiegach i operacjach,
  • poprawia zdolności intelektualne,
  • wspiera zdrowie psychiczne.

Wpływ natury na nasz organizm badało już wielu naukowców. Jednym z nich był profesor Richard Ryan z University of Rochester. Jak pokazały jego badania, najsilniejsze oddziaływanie na organizm ludzki ma oczywiście bezpośredni kontakt z naturą. Jednakże, oglądanie fotografii natury lub samo wyobrażanie sobie jej znacząco podnosiło poziom energii i samopoczucie osób badanych.

Dbamy o zdrowie psychiczne

Naukowcy z University of Exeter Medical School przeprowadzili badanie wpływu natury na nasze zdrowie psychiczne. W badaniu wzięły udział osoby zamieszkałe na terenach z dużą ilością zieleni oraz mieszkańcy dużych aglomeracji miejskich, bez większego kontaktu z naturą. Badania pokazały, że osoby, które zamieszkały blisko przyrody, stan zdrowia psychicznego znacząco się polepszył i pozytywnie wpłynął na jakość życia. Natomiast osoby, które do tej pory zamieszkiwały miejsca bliskie przyrodzie, ale wyjechały do miasta, jeszcze średnio przez trzy lata czerpały zyski z wcześniejszych kontaktów z naturą. Jednakże, po pewnym czasie zdrowie tych osób, zarówno fizyczne jak i psychiczne, silnie podupadało.

Ruch na świeżym powietrzu

O zaletach aktywności fizycznej nie potrzeba chyba nikomu wiele mówić. Jednakże, naukowcy z University of Essex dowiedli, że aktywność fizyczna na świeżym powietrzu ma znacznie lepszy wpływ na człowieka, niż ruch w zamkniętych pomieszczeniach. Dodatkowo, ruch w otoczeniu zieleni i roślin dawał jeszcze lepsze rezultaty, niż sama aktywność poza domem. Ponownie, najsilniejsza zmiana w stanie zdrowia i samopoczucia dotyczyła osób z problemami psychicznymi, bądź po prostu psychicznie zmęczonych, zestresowanych. Nawet 5 minut ćwiczeń wśród zieleni poprawiał nastrój wszystkich badanych osób. Efekt był jeszcze silniejszy, gdy oprócz samej zieleni, w pobliżu znajdowała się także woda (np. z fontanny). Naukowcy są zgodni – przy regularnym korzystaniu z uroków natury, poprawa samopoczucia będzie długotrwała.



Zielona pigułka szczęścia, na zdrowie psychiczne

Chińscy naukowcy przyjrzeli się wpływowi aktywności fizycznej na zdrowie psychiczne. Sprawdzili poziom enzymów wydzielanych przez organizm ludzki podczas stresu. Po wysiłku fizycznym w lesie poziom tych enzymów zmniejszał się znacznie bardziej niż podczas wysiłku na terenach miejskich. Jak tłumaczy profesor Ming Kuo z University of Illinois, kiedy jesteśmy zrelaksowani, nasz organizm inwestuje wszystkie swoje siły w regenerację. Jak dowodzi, większość pozytywnych skutków przebywania na łonie natury ma bezpośredni lub pośredni wpływ na nasz uklad odpornościowy. Większość pozytywnych skutków zależy od poziomu zrelaksowania i obniżenia poziomu stresu. Ponadto, pozytywny wpływ aktywności fizycznej na świeżym powietrzu zawdzięczamy także produkcji witaminy D, wydzielanym przez rośliny substancjom i naturalnym olejkom eterycznym, a także dobroczynnym bakteriom obecnym w przyrodzie. Natura działa bowiem kompleksowo, stanowi swoistą multiwitaminę dla całego organizmu.

Dbamy o zdrowie dzieci

Dla zdrowia naszych dzieci, już kobiety będące w ciąży powinny spędzać dużo czasu na świeżym powietrzu. Naukowcy z Oregon State University uwzględnili w swoich badaniach aż 64 tyś. rodzin. Jak pokazały wyniki ich badań, kobiety spędzające dużo czasu na świeżym powietrzu blisko natury, aż o 20% rzadziej rodziły przedwcześnie, a ich dzieci były cięższe i w lepszej kondycji niż ich rówieśnicy z miast.

Wszystko to dowodzi, że powinniśmy spędzać jak najwięcej czasu na świeżym powietrzu, rozpoczynając od okresu ciążowego, aż do późnej starości.

dbamy o zdrowie
fot. by Rajtar photo (jpgi.pl)
Podziel się :)
Masz stronę www? Prowadzisz bloga? Zarejestruj się w sieci TradeTracker i zarabiaj!