Co jest zdrowe z naszych własnych rodzimych przysmaków? Jakie polskie produkty warto jeść? Czy na pewno zagraniczne jedzenie jest zdrowsze?

Nasz rynek zalewają zagraniczne produkty, które wprost wypierają nasze własne, rodzime. Polskie zastępujemy zagranicznymi sądząc, że sprowadzane zza granicy okażą się lepsze i zdrowsze. Ale czy faktycznie tak jest? Czy może jest to kolejny chwyt marketingowy, a zagraniczni producenci i dostawcy cieszą się zacierając przy tym ręce, bowiem sprzedawane produkty są kilkukrotnie przepłacone? Dziś odpowiemy na te wszystkie pytania.

Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że nasze najzdrowsze jedzenie w Polsce ma aż tak długą listę produktów. W dodatku, nie możemy w to uwierzyć, gdy patrzymy na nieporównywalnie niższe ceny polskich produktów i tych zagranicznych. Czy wiecie, że w najbliższym sklepie aż roi się od prawdziwych SUPERFOODS, które są totalnymi bombami witamin i minerałów? Oto kilka z nich.

Quinoa (komosa ryżowa) czy kasza jaglana?

Quinoa to jeden z hitów w naszych sklepach. Uważa się, że jest najbogatszym źródłem białka wśród roślin zbożowych, a ponadto zawiera wiele cennych dla zdrowia składników odżywczych. Ponadto, nie zawiera glutenu tak, jak i nasza kasza jaglana. Ta „Królowa Polskich Kasz” zawiera w sobie ogromną ilość witamin i minerałów. Ma działanie zasadotwórcze, zawiera lecytynę, która zbawiennie wpływa na nasz mózg, pamięć i koncentrację, a także reguluje poziom cholesterolu.  Ponadto, zawarty w kaszy jaglanej krzem poprawia wygląd skóry, włosów i paznokci, a także witaminę E, witaminy z grupy B, kwas foliowy i błonnik pokarmowy.

Pietruszka i szpinak czy spirulina i chlorella?

Spirulina i chlorella to kolejna nowość na naszym rynku. Te algi morskie są cenny źródłem białka, witamin A, B i E, oraz minerałów: żelazo, potas, selen, magnez, cynk, wapń i fosfor. Wykazują działanie przeciwnowotworowe, przeciwalergiczne, wzmacniające i przeciwwirusowe. Dużo tańsze są jednak nasze rodzime warzywa zielone, jak pietruszka czy szpinak. Pietruszka jest cennym źródłem witamin A, C i z grupy B, a także żelaza (polecana przy anemii), magnez, wapń, fosfor, potas, mangan, a także beta-karoten. Szpinak również jest bogatym źródłem żelaza, wapnia, jodu i manganu, a także witaminy z grupy B, C, K i E. Bogaty w antyoksydanty, hamuje postępowanie Alzheimera, chroni przed chorobą Parkinsona, a także zbawiennie wpływa na przewód pokarmowy.

Co jest zdrowe, żurawina czy jagody goji?

O jagodach goji mówi się bardzo wiele już od dłuższego czasu. Uważane są za najbardziej odżywcze na świecie. Jednakże, w postaci suszonej, dostępnej na naszym rynku, zawierają mniej witamin i minerałów, które się utleniają podczas suszenia. Zdecydowanie tańsza i dostępna bez żadnych problemów jest nasza rodzima żurawina. Owoc żurawiny jest niezwykle bogatym źródłem witaminy C, flawonoidów, przeciwutleniaczy i karotenu. Wykazuje doskonałe działanie przeciwbakteryjne (polecana np. przy infekcjach układu moczowego). Ponadto, chroni nasz układ krążenia, serce, układ trawienny i moczowy. Żurawina jest także bogatym źródłem kwasu elagowego, który skutecznie niszczy komórki rakowe i działa antynowotworowi. Dlatego warto korzystać z niej nie tylko leczniczo, ale także profilaktycznie.

Siemię lniane czy nasiona chia

Nasiona chia zawładnęły naszym rynkiem niezwykle skutecznie. Uważa się, że nasiona chia są bogatym źródłem białka, magnezu, wapnia, a także błonnika pokarmowego. Nie da się ukryć, że nasiona chia posiadają wiele witamin i minerałów, a ich wpływ na nasze zdrowie jest bardzo korzystny. Jednakże, nasiona te są również bardzo drogie. Ich tańszym, ale równie zdrowym odpowiednikiem jest siemię lniane, które dostępne jest w niemal każdym sklepie i to w wielu różnych formach. Choć siemię lniane zawiera mniejszą ilość błonnika pokarmowego, to zdecydowanie pokonuje nasiona chia ilością kwasów tłuszczowych Omega-3. Siemię lniane wspomaga nasz układ trawienny i oddechowy, a ponadto jest najbogatszym źródłem lignanów, które wpływają na poprawną pracę i zdrowie naszych jelit.  W dodatku, silnie zwalczają choroby nowotworowe, zapobiegają chorobom serca i działają przeciwzapalnie. Warto także dodać, że siemię lniane skutecznie obniża poziom cukru we krwi.

Aronia czy jagody acai

Zastanawiając się, co jest zdrowe, nie sposób nie wspomnieć o jagodach acai, które zawierają dużą ilość polifenoli, które wpływają na nas odmładzająco. Posiadają także aż 19 różnych aminokwasów z grupy egzogennych, które nasz organizm nie może wytworzyć samodzielnie, musi przyjmować je wraz z pożywieniem. Ponadto, jagody acai są bogatym źródłem witamin i antocyjanów, działają przeciwnowotworowo, przeciwzapalnie oraz wpływają zbawiennie na nasz wzrok i układ krążenia. Jednakże, nasza polska aronia również jest niezwykle bogata w antocyjany. Ponadto, zawiera ogromne ilości witamin C, E oraz B, a także beta-karotenu, manganu, jodu, wapnia, miedzi i żelaza. Częste spożywanie aronii obniża ciśnienie krwi, poziom cholesterolu, a także znacząco obniża ryzyko chorób nowotworowych i chorób serca.

Orzechy włoskie czy orzechy macadamia

Może się wydawać, że orzechy macadamia na dobre rozgościły się na naszych półkach sklepowych. Uważane są za cenne źródło witamin A, E oraz B. Posiadają największą ilość kwasów tłuszczowych, które zbawiennie wpływają na nasz organizm. Jednakże, co jest zdrowe? Wystarczy zjeść zaledwie trzy orzechy na dobę, aby w pełni pokryć zapotrzebowanie organizmu na kwasy Omega-3. W dodatku, orzechy włoskie są doskonałym źródłem białka, żelaza, fosforu, magnezu, wapnia, cynku, selenu, potasu, kwasu foliowego oraz błonnika. Są też bogate w antyoksydanty takie, jak selen, polifenole, witaminę E oraz L-argininę. Może także zaskakiwać fakt, że orzechy włoskie nie wpływają niekorzystnie na naszą wagę, a nawet pomagają obniżyć masę ciała. Uważa się, że wynika to z połączenia błonnika, białka i zdrowych tłuszczów, co skutecznie zmniejsza nasz apetyt!

co jest zdrowe
fot. lepszafotografia.pl
Podziel się :)
Masz stronę www? Prowadzisz bloga? Zarejestruj się w sieci TradeTracker i zarabiaj!